Ivy05

Jag har tittat och drömt om detta plagg ganska länge måste jag erkänna. Men bara när riktiga kylan kom kunde jag bestämma mig och välja färg på Rowan Kid Classic mohair. Enligt beskrivningen behövdes det endast 7 nystan för storlek S eller M, så köpte jag garnet och började sticka, sticka och sticka…

Ja, jag ÄR verkligen dålig på att sticka ett provlapp som det måste göras, nämligen med tvätten efteråt. Så jag stickade bara ett provlapp, kollade att alla mått stämde och började med plagget. Jag stickade om och om bakstycket (upp till armhåla) förmodligen tre eller fyra gången – det blev för stor eller för liten 😦 Stickade tyget var inte lös, men ändrade storlek ganska mycket beroende på antal maskor och mönster. Till slut lyckades jag att få fram någorlunda passande storlek och fortsätt med stickandet….

Ivy10

Tills jag stickade klart bak- och båda framstycken och upptäckte att garnet skulle inte räcka till 😦 Trissst… men tiden var väldigt nära jul så bestämde jag mig att beställa ett nysta till efter Nytt År. Nystanet kom i andra halvan av januari och då kunde jag sticka klart ärmar och bältet och ägnas åt mitt favorit steg i hela stickprocessen – tvätten!..

Ivy06

Plagget som jag fick efter tvätten var definitivt inte min storlek, utan passade perfekt till mammas mått: stickat enligt beskrivningen för storlek S blev plagget efter tvätten för storlek XL 🙂 Det blev en trevlig överraskning för min mamma som kommer att få det inom kort 🙂

Ivy07

Det som jag också märkte under detta stickprojekt är att flätor stickade i tjock mohair garn håller formen inte så bra trots att man försöker sticka dem ganska tät. För sådant mohairgarn passar bäst lätta, enkla modeller som ”rinner” ner och inte flätas och tvinnas. För övrigt var garnet mjukt och fint att sticka med, kanske en bit fluffy, men jag tyckte om det.

Ivy08

Påbörjad: 3 december 2009

Stickad klart: 20 januari 2010

Mönster: Ivy by Kim Hargreves från boken Amber – A Winter Gathering

Garn: Rowan Kid Classic – (140m/50g), färg Lavander Ice 841 – 8 nystan, köpta hos Stash Fine Yarns of Chester

Stickor: 4, 4.5

Ivy01

