Beau02

Min man har velat att ha en tweed jumper på jättelängre. Det var bara ett problem: han tycker inte om stickiga garn och nästan alla tweedgarn är stickiga. Hur löser man ett sånt problem?..

Till min glädje brukar jag besöka då och då Rowan klubb på Ravelry där i slut av maj hittade jag information om att Rowan skulle lansera deras berömd Felted Tweed i Aran tjocklek i höst. Då krävdes det bara att ta det lugnt och vänta, vänta, vänta…

Beau05

Men jag är väldigt otålig person, så började jag leta efter Rowan Felted Tweed Aran redan i slut av juli ;-)) och min letande gav ett ganska bra resultat: till 1 augusti – day D då Rowans nya garn- och mönsterkollektioner lanserades på webben hade jag några internet garnbutiker att välja mellan. Förmodligen gick jag över ån efter vatten men det bästa prisalternativet hittade jag i en amerikansk internet garnaffär Webs. Trots att jag fick betala en del för leverans som var hur snabb som helst, blev garnet mycket billigare än om jag skulle köpa det på något annat ställe, p g a det 25% rabatt man kunde få där. Jag var nöjd med en sån god affär :-))

Beau07

Vad gäller valet av mönstret var jag inspirerad av en rysk stickerska från Moskva. Hon hade stickat en Beau jumper för sin man och jag tyckte att hennes version var nog bäst av alla. Själva mönstret är från Rowan Vintage Style bok och designer är min favorit Kim Hargreaves. Som vanligt är hennes mönstrar är väl beskrivna och väldigt noggranna. Nu är jag väldigt sugen på att sticka flera manliga plagg som är designad av henne från denna bok för att de är verkligen tidslösa och klassiska.

Beau12

Påbörjad: 20 augusti 2009

Stickad klart: 2 september 2009

Mönster: Beau (by Kim Hargreaves) från Rowan Vintage Style

Garn: Rowan Felted Tweed Aran, färg 721 Corkle – lite mer än 15 nystan för storlek XXL

Stickor: 4, 5

Beau01

