Laminaria11

Det låter kanske lite konstigt men det är just Sundari silke som definerar Laminaria sjal nu. Det finns olika Laminarier, varma och lätta, ljusa och mörka, mjuka och kanske lite stickiga, men för mig är den deffinitivt höstfärgat beige och terrakot silkigarn sundari. Det var en kärlek från första ögonkastet.

Laminaria05

Hur har vi träffats? Well, alla livets viktigaste möte är bestämda från över tror jag… Det var en dan som jag fick en förfråga från Nyansera att prova på ett av hennes garner och ge min åsikt. Jag fick önska mig färger och funderare på att sticka någon sjal. Vilken? Hade jag ingen anning om… När jag öppnade paketet, såg färgerna och kände på garnet förståd jag på en gång att det skulle bli en Laminaria. Min man som är väääldigt lugn (läs: ointresserad) i alla mina garner sa bara ”wow, det är så mjuk!..”

Laminaria06

Händerna blev vana vid garnet nästan på en gång och så börjades min roman med sundari silk på stickorna… Jag kan inte säga att sjalen stickades snabbt. Designer av sjalen, Elizabeth Freeman har inte lovat att det blir lätt att sticka den utan berättade om en utmaning som sjalen kan blir. Jag är glad att jag klarade den :-)) Och en sak till, jag vet inte om det det mönster som är så geometriskt proportienellt eller garnet så lyhört och ellastiskt, men det var första gången som jag lyckades att blocka en triangelsjal på rätt sätt :-))

Laminaria03

Påbörjat: 23 juli 2009

Stickad klart: 12 augusti 2009

Mönster: Laminaria by Elizabeth Freeman

Garn: Sundari silk från Nyansera (100% silk, 1000m/100g) – 75g

Stickor: 3

NyanseraSundari05

