GronVest01

Well, well, jag har en känsla att ju mer jag pluggar desto mer stickas det :-)) Det är som en stressterapi eller något sådant. Fast inte alltid blir nåt av sådan stickning…

Men det gäller inte denna västen. Jag såg den någon gång på Ravelry och tyckte sååå mycket om den så började sticka på en gång, fast i en annan färg -blålila.. Jag hann att sticka både bak- och vänster framstycken då slog det mig att jag ”såg” den västen bara i gröööönt. Gud vad sugen på grön färg jag blev! Egentligen hade jag ganska mycket grönt förrut i min garerob, men de var nästan för 8-10 år sedan. Sen dess ändrades väääldigt mycket.

Så den ända som jag kunde göra var att gå på Garnstudios hemsida och beställa 10 nystan Karisma superwash. Och det gjorde jag. Garnets sticktäthet var inte samma som i beskrivningen för västen så fick jag räckna om lite gran för att få fram mitt storlek. Som vanligt stickade jag den i ett stycke utan några sidosömmar. Så de ända sömmar som jag gjorde var två jättekorta axelsömmar. Och det kändes underbart!

GronVest02

Beskrivningen för västen är väldigt tydlig och lätt att begrippa. Vad gäller stickningen – den ända som kändes lite jobbigt var ett ressorstickning som tog en del tid (jag är inte alls försjust i ressorstickning, tycker att den är jättetråkig), men den ingår ju i själva modellen och utan den skulle västen ”förlora” en del av sin charm.

Påbörjad: 17 oktober 2008

Stickad klart: 23 oktober 2008

Mönster: Long Cabled vest by Gayle Bunn

Garn: GarnStudios Karisma (110m/50 g, färg 47) – 10 nystan

Stickor: 3,5 och 4

GronVest04

