brunKofta02

Well, well, jag blev verkligen galen i raglanstickade plagg. Idéen till den här kofta hade jag haft för ett tag sedan innan den blev till det som ni kan se på bilden. Jag ville ha något enkelt som inte sitter så tätt på kroppen men ändå visar kurvor. Så började jag sticka bara med idéen i huvudet och gjorde ändringar under pågående stickning.

Som vanligt stickade jag i ”uppifrån-neråt raglan”, men den här gången stickade jag halsringen med förkortade varv för att få djupare framsida av halsen. Samtidigt började jag raglanökningar. När jag var klar med halsringen virkade jag om den linjen där rätstickning går över till de vanliga aviga och räta.

Jag räknade ut raglan så här: multiplicerade min halsmått med den täthet som jag fått från provstickninglapp. I mitt fall blev det 100 maskor. För att jag skulle ha ett band för knappar på koftan adderade jag 6 maskor till till mina 100. Totalt 106 maskor.

Efter detta distraherade jag 4 reglanmaskor från 106. Det blev 102 maskor kvar. De 102 maskor dividerade jag på 3: 34 maskor för baksidan, 34 maskor för framsidan och 34 maskor för två ärmar. Om du någon rest efter du har dividerar, tillsätt de maskorna till framsida.

Därefter ska man ta  bort 1,5 cm från varje ärm och tillsätta de cm till framstycket: i mitt fall var det 3 maskor som motsvarar 1,5 cm, så adderade jag de 3 och 3 maskorna till framstycket: 3+17 och 17+3 (17+17=34 maskor som jag hade för framstycket från början).

Så fick ja följande antal maskor: 20-1-14-1-34-1-14-1-20 (där 20 och 20 – maskor för framstycket, 34 – maskor för bakstycket, 14 och 14 – maskor för ärmar och 4 gånger 1 – raglanmaskor, innan och efter var skall man öka maskor under stickningen).

Förkortade varven stickades så här: jag dividerade ärmarnas maskor i 4 delar  (4,4,3,3). Därefter började jag sticka maskorna över vänster framstycket, vänster ärm, bakstycket och 4 maskor över höger ärmen; vände arbetet och stickade över de 4 maskorna tillbaka, över bakstycket och 4 första maskor över vänster ärmen; vände arbetet och stickade till nästa 4 maskor över höger ärmen; vände arbetet o s v stickade jag tills jag tog i arbetet alla maskor över ärmarna. Då fortsatt jag till höger framstycket och stickade vidare som vanligt fram och tillbaks.

Ärmarnas längd gjorde jag 3/4 för att det är min favorit längd som är både bekväm och varm för mig.

brunKofta03

Påbörjad: 19 september 2008

Stickat klart: 30 september 2008

Mönster: min egen design

Garn: Yarn Art Legenda (300m/100g) – c:a 3 nystan

Stickor: 3,5

Virknål: 3

