knittingMaximova

Jag har inte berättat ännu om mitt ryska fynd :-)) För det första har jag lyckats att köpa den legendariska stickningbok som har varit bestseller under 40 år i Soviet Unionen och därefter Ryssland. Det är ”Sticknings ABC” av Margarita Maksimova. Det innehåller de designesgrunder som man behöver för att kunna skapa sina egna stickmästerverk: allt från garnbehandling till mönsterskappandet. Dessutom finns det massa små tips som kan vara väldigt uppskattade av alla som stickar – lika nybörjare som erfarna stickare.

Så känner jag mig väldigt nöjd med detta fyndet :-))

Dessutom besökte jag en butik som säljer garn direkt från Troitskaya Kamvoljnaya Fabrika (en ryskt fabrik som ligger utanför Moskva och produserar ganska bra garn). Jag var mest på jakt efter deras nya garnkollektion som de utvecklade tillsammans med den amerikansk partner Taiga Yarns. Kollektionen omfattar garn som innehåller bara de naturliga ingredienser (ingen akryl, poliamid eller nåt liknande!). Så köpte jag deras merinoull: Siberia och Nostalgia, alpaka och några nystan av Lux (jättmjukt ullgarn) för min lilla brorsdotter. Allt garn är väldigt tunt och passar för stickor storlek 2 till 3,5, kanske 4 om man stickar jättetätt. Nu funderar jag på vad jag ska sticka av allt detta :-))

YlleneTiderBand

Och till sist men inte mist – idag har jag fått mina namnband! Tack så mycket för Ida, som tipsade mig om ett företag som producerar sådana band. Först tänkte jag bara att gå på deras internetsida och bara titta lite. Men sen kunde jag inte motstå att beställa några stycken för mig – så härliga såg de ut med mitt bloggsnamn på :-)) Sjyst eller hur?

