Bolero01

Jag blev kär i denna bolero på en gång, precis när jag såg den för första gången! Då förstod jag att jag bara måste ha en sådan. Att bestämma vilken färg skulle den bli i var inte svårt heller – jag behövde något i varma bruna färgen för linbyxor, trots att originalets färg fortfarande kommer till mig i drömmar… Kanske borde jag sticka en till, fast på ett lite annat sätt – uppifrån och ner :-))

Jag kan inte säga att det var svårt att sticka denna bolero men jag lyckades att sticka om bakstycket en gång för att jag hade valt en fel storlek (jag har fortfarande S-storlek! och inte M som centimeterbandet har börjat visa på sistone :-)) . Sedan gick allt stickandet jättesmidigt och roligt, även vänster och höger framstycken visade sig vara lätt att sticka om man skriver ner alla ökningar/minskningar på ett papper och räknar varje varv och jag såg fram emot det roligaste – att sy ihop plagget och prova det för första gången!

Men det gick inte som jag hade förväntat mig: att montera ihop de små fem detaljerna tog mig nästan samma tid som att sticka dem! Det var sååå tråkigt så det tog mig två dagar att montera ihop dem :-/ Trissssst!… Men sen gick resten väldigt fort :-))

Idag fixade jag den sista biten – bandet! Jag stod i tygbutiken och kunde inte välja mellan två typer av band – chokladfärgad satinband och ljusbeige kapronband, så köpte jag både och.

Påbörjad: 11 juni 2008

Färdig: 17 juni 2008

Mönster: Bolero från Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt by Lene Holme Samsø

Garn: Løve Garn Lima (38% lin, 31% bommull, 31% viskose; 204m/50g) 100gr

Stickor: 2,5 och 3,5

Bolero06

