Juliet11

Det blev ett helt spontant och oväntat stickprojekt! En liten väst Juliet designad av Sarah&Rachel som jag hittat på Ravelry. Men eftersom jag redan hållit ganska långt på att lära mig sticka uppifrån neråt (Stefanie Japels Puff-sleeves feminine cardigan från Fitted Knits och Forecast samt Jared Floods Ramona sweater från Sensual Knits som jag stickar nu) tyckte jag att det kan bli en liten uppmaning för mig att sticka den lilla Juliet västen utan någon beskrivning alls – bara som jag ser den på bilden.

Att räkna antal maskor och sticka raglan (kallas det på något annat sätt?) var ganska lätt. Jag använde min röd kofta som är stickad på samma sätt som ett exempel för att mäta hur bredd bak- och armkanter jag vill ha. Sedan räknade jag ut antal maskor som jag behöver ha runt brösten och hur många varv jag måste sticka för att nå detta antal. Mönstret på nedre delen av västen var hur lätt som helst att knäcka ut. Så började jag sticka västen redan samma kväll jag provat mönstret.

Jag hade 4 nystan silkegarn Zeta (95m/50g) som jag fått från min Hemlis och som passade perfekt mitt projekt. De räckte precis som jag behövde och jag har även ungefär några meter kvar för att göra luftmaskor för knappar som jag planerar att köpa på måndag.

Påbörjad: 9 april 2008

Färdig: 11 april 2008

Garn: Zeta från Løve Garn (100% silke, 95m / 50g)

Stickor: rundstickor 5,5

Juliet08

Juliet06

