RedCardigan01

Jag längtat efter våren så mycket att jag bestämde sticka nåt som jag ska använda när det bli lite varmare. Och det blev en efterlängtad Puff-Sleeved Feminine Cardigan från Fitted Knits av Stefanie Japel som jag fått som en julklapp från min man. Garnet köpte jag under min resa till S:t Petersburg i januari i året. Så allt för stickning var klar – det enda som jag kunde göra var att sätta mig och börja sticka.

För det första var det mycket spännande för mig att prova på ett nytt sätt att sticka ett plagg: uppifrån – neråt och nästan helt utan några sömmar (de enda två var på armarna). Och jag kan säga att jag blev väldigt nöjd med sådana stickandet.

För det andra upptäckte jag att det fanns två varianter av den här koftan och bilden i boken inte stämde med beskrivningen. På bilden i boken liksom på mitt plagg finns det bara ett triangelmönster på vänster och höger sidan och de sitter precis under framme minskningar för midjan. I beskrivningen föreslås att sticka 3 triangelmönster vid varje sidan. Egentligen upptäckte jag denna skillnad bara när jag hade stickat klart plagget så var jag tvungen att ta bort den här delen och sticka om den. Tråkigt! Men nästa gång ska jag läsa hela beskrivningen innan att börja sticka nåt.

Annars är jag mycket nöjd med både processen och resultatet. Fast jag hade stickat koftan klart redan i söndags köpte jag knappar bara idag. Så nu får plagget vänta till första tvätten och sedan hänga på en klädhängare i väntan på våren :-)) Och jag ska längta efter ett tillfälle att ta det på mig :-))

Påbörjad: 16 mars 2008

Färdig: 6 april 2008

Mönster: Puff-Sleeved Feminine Cardigan från Fitted Knitts by Stefanie Japel

Garn: Moscow Chic (50% merino ull, 50% kashmir – 200m / 50g) 350-400g (stickade i två tråd).

Stickor: rundstickor 4 och 3,5.

RedCardigan03

