Svart beret À la Sonia Rykiel

Igår blev jag äntligen klar med min mössa À la Sonia Rykiel och kunde ta den på mig i morse. Gud, vad härligt det var! Varmt och skönt! Jag kunde verkligen njuta av det kyliga morgonsvädret och frysa inte :-))

Det var kul att sticka den baskern. Jag fick inspiration från härliga stora baskrar av Sonia Rykiel som gjorde ursnygga stora baskrar i sin kollektion 2006. Själva baskern är stickad i patentstickning som gav volym och täthet till maskorna.

Blombladen är stickade så här: kasta 5 maskor; rät v; avig v; 2rm, omslag, 1rm, omslag, 2m; av – aviga m; 3rm, omslag, 1rm, omslag, 3 rm; av – aviga m; fortsätt öka maskor till det blir 15m; sticka 6 v i slät stickning; 6rm, 3rm tillsammans, 6 rm; av – aviga m; 5 rm, 3 rm tills., 5 rm; av – aviga m; fortsätt minska maskor tills det återstår 3 maskor; sticka de 3 maskor tillsammans som rm och fästa tråden. Mitten av blomman är virkad: 15 lyftmaskor och 15 fastmaskor.

Påbörjad: 12 december 2007

Färdig: 17 december 2007

Garn: Khutoryanka från Troitsk Wool, 100% ull (100g/170m)

Stickor: 4 och 4,5

