Cabled Cardigan 4

Hurra! Jag är nästan klar med min svart kofta med flator från Vogue Knitting Holidays 2005. Det var en ganska lång stickning, men jag är nöjd med resultatet. Nu behöver jag bara köpa 4 knappar och sy dem till koftan. Koftan är 100% ull och verkar vara jättevarm (har redan provat den på mig). Det är ju dags att börja använda varmare kläder eftersom det är – 5 ute och enligt väderprognos blir det ännu kallare under helger. Gode Gud, hur mycket jag saknar snö!!! Hoppas det blir vitt till jul åtminstone.

Men tillbaka till koftan.Originalet ser ut så här:

2324032451_f6f327ce24_o

Påbörjad: (ungefär) 12 november 2007

Stickad klart: 13 december 2007

Mönster: Vogue Knitting Holidays 2005

Stickor: 4 och 5

Garn: Khutoryanka från Troitsk Wool, 100% ull (100g/170m)

Jag vill säga bara några ord till om garnet. När ett plagg stickat av det här garnet är färdigt måste det tvättas! Under stickprocessen kändes garnet ganska grovt men tillräckligt elastiskt. När jag tvättade färdigstickad koftan blev garnet mjukt och ulligt, alla maskor satte sig på plats och garnet fick även någon glans. Jag blev på riktigt imponerad av garnet.

