2522051134_ba28398d5c_o

Idag har jag surfat på nätet för att hitta inspiration för mina nya projekt… så blir jag inspirerad av… ja, av modeller från början av 1900-talet…

Så enkelt och samtidigt så kvinnligt och vackert var modet på den tiden. Känner mig nästan avundsjuk på min mormor och mormorsmor och de kläder som de fick använda.

Här och här hittade jag en hel del av 20-tals modeller och gratis mönster till dom.

Nutidens mode är praktiskt, bekvämt, enkelt… och ganska opersonligt, fast 50-tals modes elementen kommer tillbaka. Jag blir alldeles fascinerad av 1950 tals mode. Klänningar och tröjor som visar kvinnliga kurvor, spetsiga strumpor, stickade spetsiga underkläder… Det känns så elegant och vackert… Kolla på gratis vintage mönster från Vintage Purls och försök att inte bli imponerad av hur modernt och elegant de ser ut även nu  :-))

